Spreekbeurt.
De spreekbeurt duurt zo'n 15 min.
Wanneer?
|
Wie?
|
7 maart
|
Yoshua
|
7 maart
|
Timme
|
14 maart
|
Tycho
|
14 maart
|
Julia
|
21 maart
|
Jimi
|
21 maart
|
Jurre
|
28 maart
|
Jochem
|
28 maart
|
Elin
|
4 april
|
Faye
|
4 april
|
Valerie
|
11 april
|
Dirk
|
11 april
|
Ruben
|
18 april
|
Kiran
|
18 april
|
Romy
|
9 mei
|
Ilse
|
9 mei
|
Pleun
|
16 mei
|
Yasmin
|
16 mei
|
Jytte
|
23 mei
|
Mikki
|
23 mei
|
Rick
|
30 mei
|
Bjorn
|
30 mei
|
Joris
|
6 juni
|
Kerem
|
6 juni
|
Florian
|
13 juni
|
Raff
|
13 juni
|
Zoë
|
27 juni
|
Ninthe
|
27 juni
|
Sil
|
Hoe maak ik mijn spreekbeurt?
Stap 1
Bedenk waar je je spreekbeurt over gaat houden. Dit kan iets zijn waar je veel van weet, wat je interessant vindt of waar veel informatie over is.
Stap 2
Zoek informatie over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten.
Stap 3
Bedenk welke informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van dat de hele klas kan begrijpen, wat langer is dan 5 minuten en korter dan een kwartier. De totale spreekbeurt duurt zo'n 15 minuten.
Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
Hoofdstuk 2: informatie
Hoofdstuk 3: informatie
.....net zoveel hoofdstukken als je wilt. Het laatste wat je zegt is: dit was mijn spreekbeurt, hebben jullie nog vragen?
Op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord geven.
Gebruik je eigen woorden, die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt) dan moet je die even uitleggen.
Stap 5
Zoek plaatjes of andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je uitprinten en ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan met een usb-stick meenemen. Ook mag je een PowerPoint maken, (hier krijg je geen extra punten voor). Wel krijg je extra punten als je op een manier iets laat zien.
Je mag ook een filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.
Stap 6
Leer de tekst uit je hoofd.
Dit kun je doen door alleen de belangrijkste woorden op te schrijven en daar dan over te vertellen. Je mag alleen die woorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt, dus niet al je informatie! Dit controleer ik ook!
Stap 7
Leer ook om rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen achteraan moeten het ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis!
Geef onder de spreekbeurt geen voorwerpen door aan de klas, dit kan erna. Onder de spreekbeurt kun je wel plaatjes op het bord aanwijzen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie spreekbeurt!
Veel succes met voorbereiden,
Beoordeling spreekbeurt
Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Stijl, zinsbouw, taalgebruik
4 punten
Articulatie, volume
4 punten
Klas inkijken
4 punten
Uit het hoofd
4 punten
Tempo
4 punten
: 2=
Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Onderwerpkeuze
2 punten
Voorbereiding
2 punten
Hoofdstukkenindeling
4 punten
Bord/plaatjes/ powerpoint
4 punten
Lengte/inhoud
6 punten
Was er iets te leren?
2 punten
: 2=
0 – 5 = o
5 ½ -6 ½ = v
7 - 8 ½ = rv
9 – 10 = g
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Stijl, zinsbouw, taalgebruik
4 punten
Articulatie, volume
4 punten
Klas inkijken
4 punten
Uit het hoofd
4 punten
Tempo
4 punten
: 2=
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Onderwerpkeuze
2 punten
Voorbereiding
2 punten
Hoofdstukkenindeling
4 punten
Bord/plaatjes/ powerpoint
4 punten
Lengte/inhoud
6 punten
Was er iets te leren?
2 punten
: 2=
Boekenbeurt
Datum
|
Wie
|
13 september
|
Dirk & Tycho
|
20 september
|
Pleun & Jochem
|
27 september
|
Rick & Yoshua
|
4 oktober
|
Bjorn
|
11 oktober
|
Florian & Julia
|
18 oktober
|
Jurre & Joris
|
1 november
|
Timme & Faye
|
7 november
|
Valerie & Kerem
|
15 november
|
Elin & Romy
|
22 november
|
Mikki & Yasmin
|
29 november
|
Ruben & Sil
|
10 januari
|
Jimi
|
17 januari
|
Kiran & Zoë
|
24 januari
|
Ilse & Ninthe
|
31 januari
|
Raff & Julia
|
7 februari
|
Faye & Jytte
|
Een boekbespreking… hoe doe je dat?
Stap 1
Je gaat op zoek naar een boek waar je wat over kunt vertellen. Geen boek met allemaal losse verhaaltjes. Een boek wat past bij jouw (AVI) niveau, of iets hoger.
Stap 2
Jij gaat het boek natuurlijk lezen. Dit mag alleen, maar kan ook met je vader/moeder. Dan ga je kijken of je iets over het boek kunt vertellen. Tijdens de boekbespreking moet je vertellen:
- wat de titel is van het boek
- wie de schrijver is van het boek
- waar het boek over gaat, een korte samenvatting dus
- waarom was het boek leuk/spannend?
Deze punten staan ook op de achterkant.
Stap 3
Dit ga je een paar keer oefenen, zodat je er over kunt vertellen tijdens de boekenbeurt. Let ook op hoe hard het moet en dat je rustig vertelt.
Stap 4
Je kiest een bladzijde of een deel van een bladzijde uit die je leuk vindt. Deze bladzijde ga je voorlezen tijdens je boekbespreking. Je oefent die bladzijde een paar keer (je hoeft die bladzijde natuurlijk niet uit je hoofd te leren!).
Je boekbespreking in de klas houden. Je neemt dan natuurlijk ook je boek mee.
Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan de juf.
Veel succes!
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Beoordeling boekenbeurt groep 4
Naam:
Boektitel:
Presentatie
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
Opmerkingen
|
Hoe zijn de zinnen, kort of lang? Gebruik je alleen maar ‘en toen, en toen…’?
|
4 punten
| ||
Praat je hard genoeg en duidelijk?
|
4 punten
| ||
Kijk je de klas in?
|
4 punten
| ||
Vertel je het uit je hoofd of moet je veel denken?
|
4 punten
| ||
Praat je rustig?
|
4 punten
| ||
: 2=
|
Inhoud
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
opmerkingen
|
Past het boek bij jouw niveau?
|
3 punten
| ||
Ben je op tijd begonnen met lezen en oefenen?
|
3 punten
| ||
Hoe is je samenvatting?
|
6 punten
| ||
Heb je de titel en schrijver verteld?
En wat je van het boek vindt?
|
4 punten
| ||
Is je boekbespreking tussen de 5 en 10 minuutjes?
|
4 punten
| ||
: 2=
|
0 – 5 = o
5,5 - 6,5 = v
7 – 8,5 = rv
9 – 10 = g
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beoordeling boekbespreking groep 5 – 6
Naam:
Boektitel:
Voordracht
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
opmerkingen
|
Stijl, zinsbouw, taalgebruik
|
4 punten
| ||
Articulatie, volume
|
4 punten
| ||
Klas inkijken
|
4 punten
| ||
Uit het hoofd
|
4 punten
| ||
Tempo
|
4 punten
| ||
: 2=
|
0 – 5 = o
5,5 - 6,5 = v
7 – 8,5 = rv
9 – 10 = g
Inhoud
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
opmerkingen
|
Boekkeuze
|
3 punten
| ||
Voorbereiding
|
3 punten
| ||
Samenvatting
|
6 punten
| ||
Titel/schrijver/mening/waarom gekozen
|
4 punten
| ||
Lengte/inhoud
|
4 punten
| ||
: 2=
|
0 – 5 = o
5,5 - 6,5 = v
7 – 8,5 = rv
9 – 10 = g
Geen opmerkingen:
Een reactie posten